Aku memberi salam

:: Aku memberi salam ::
:: Untuk dua orang taulan :: Seorang dari keturunan adam :: Seorang dari keturunan hawa ::

:: salam kepada keturunan adam ::
:: cita-cita adalah kemenangan :: harapan mendaki gunung :: pada tanam sejuta bunga ::
:: ingin dipetik kuntuman seri ::

:: salam kepada keturunan hawa ::
:: mimpi menjadi teman permaianan :: menutupi mendung :: perasaan dihambat usia ::
:: meratapi kepahitan sepi ::

:: aku memberi salam ::
:: untuk dua orang taulan :: seorang diciptakan qada’ :: seorang diciptakan qadar ::
:: kedua-duanya insan istimewa ::

:: aku memberi salam ::
:: akulah sahabat mereka :: yang mengerti erti perasaan :: erti penghargaan ::

- unknown -

Friday, October 5, 2007

Pasti Takkan Sama - Part 2

boleh ade part 1 and part 2 plak writing aku atas title ni. mcm panjang sgt jer yg aku nk tulis. bukan apa, masa tulis part 1 tu aku x cukup masa nk abiskan writing atas title ni. tu aku terpaksa wat part 1 and part 2.

kejadian lampu tidur aku pecah tu sebenarnya telah mengingatkan aku dengan satu kata2. yg mana bunyinya lebih kurang begini...

"persabahatan adalah ibarat gelas. andai ia retak atau pecah, cantumannya semula pasti xkan sama seperti yang asal..."

lampu tidur aku tu diperbuat daripada tanah liat (bikar). kekuatan strukturnya adalah hampir sama dengan gelas (yang diperbuat daripada kaca). lagipun bila aku cantumkan semula serpihan lampu tidur tu ianya memang kelihatan tidak sama seperti yang asalnya. terdapat kesan retak kelihatan ibarat parut selepas luka.

persahabatan adalah salah satu fitrah manusia dalam meniti perjalanan di dunia ni. so, dalam persahabatan juga sudah pasti terdapat pelbagai cerita. cerita yang x perlu aku ceritakan kerana kita semua masing-masing tahu dan menempuhnya. malah antara kita juga mempunyai prinsip atau pandangan tersendiri tentang erti persahabatan itu sendiri.

antaranya, ada yang tidak berapa kisah tentang erti persahabatan. kerana, persahabatan itu padanya akan datang dan akan pergi. di mana-mana ada sahabat. kalau x aku, engkau. kalau x engkau, mereka. x kisah lah... kalau kau nak kawan dgn aku, kita kawan, kalau, x nak, x per...

tapi ade juga yang menganggap sahabat adalah segalanya. sahabat adalah sebahagian hidupnya. tapi kenapa? mungkin dia ada erti yg tersendiri tentang sahabat. pasti dia mempunyai alasan yang tersendiri yang kita x tahu tentang hidupnya.

bukan bercinta sahaja yang menyakitkan bila dikecewakan atau dikhianati. tapi juga boleh berlaku dalam persabahatan. terutama pada mereka yang amat menghargai nilai erti persahabatan yang sebenar dalam hidupnya.

memang tidak dinafikan, dalam persahabatan juga terdapat suka duka. perselisihan juga pasti berlaku. sebab... nobody is perfect, right? malah, kadang kala, perkara itu lah yang membuat persahabatan itu akan lebih akrab. kerana dugaan itu, membuat kita menilai semula keikhlasan kita dalam persahabatan.

apa yang menjadikannya boleh "retak atau pecah" seperti gelas, apabila persahabatan itu dikhianati. apabila persahabatan itu diikat tanpa keikhlasan yang sebenar. bukan kerana tiada lagi persefahaman. tapi sebenarnya tidak mahu lagi memahami. sudah pasti sukar untuk dicantumkan semula seperti yang asal...

apa pun, sebenarnya, semua ini bergantung kepada diri kita sendiri. keikhlasan kita sendiri. dan sejauhmana kita menghargai erti persahabatan itu sendiri. kita umpamakan persahabatan itu seperti gelas. andaikan gelas itu retak atau pecah, mungkin atau tidak gelas itu untuk bercantum semula? jawapan itu ada pada kita. di mana? dalam diri kita. dalam hati kita yg paling dalam. yang masih punya keikhlasan dan kasih sayang. andaikan gelas itu adalah koleksi yang paling kita sayang. pasti kita akan jaganya dgn baik. tapi andai dugaan datang dengan terpecahnya gelas itu, pasti kita akan cuba juga mencatumkannya semula.

bagi yang kuatnya sayang pada gelas itu, pasti akan berusaha juga walau apa jua untuk "menyelamatkan" gelas itu. "kasih sayang" itulah "gam" yang cukup kuat untuk mencantumkannya kembali. "ikhlas" pula adalah "semangat atau usaha" kita untuk tetap memeliharanya. dan "kemaafan" adalah "keredhaan" kita yang menerima seadanya dirinya lalu sudah pasti dapat menutup "parut atau kesan retak" dari kelihatan di pandangan kita. hasilnya, ia masih mampu buat kita bahagia bersama. aku x menafikan persahabatan itu seperti gelas. tapi persabahatan itu pasti masih boleh dikekalkan walau apa jua rintangan. selagi "diri kita sendiri" "ikhlas" dengan "kasih sayang" yang diberikan.

the end...

sekadar untuk renungan....


@ “Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah”

@ “Persahabatan sering menyuguhkan beberapa cobaan, tetapi persahabatan sejati bisa mengatasi cobaan itu bahkan bertumbuh bersama”

@ “Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian”

@ “Semua orang pasti membutuhkan sahabat sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur karena dikhianati sahabatnya”


note : mesti ade yg pening2 x paham dgn apa yg aku cuba coretkan. aku ni kalo mengayat memang mcm belit2 sket (puitis konon). tp ni la cara penulisan aku (insyaallah, aku akan improve dr masa ke semasa). sebab tu kadang2 aku x suka tulis panjang2. takut melalut. tp, tu yang cuba aku nk sampaikan. hanya pendapat dari seorang yg bergelar AKU... SiLara.

No comments:

MY VIDEO

Contact Me... For More Information

Mobile : +6 012 - 7642015
Email : rush8_1182@yahoo.com / uda.acit1182@gmail.com
@ LET's CHAT / leave ur comments here