Aku memberi salam

:: Aku memberi salam ::
:: Untuk dua orang taulan :: Seorang dari keturunan adam :: Seorang dari keturunan hawa ::

:: salam kepada keturunan adam ::
:: cita-cita adalah kemenangan :: harapan mendaki gunung :: pada tanam sejuta bunga ::
:: ingin dipetik kuntuman seri ::

:: salam kepada keturunan hawa ::
:: mimpi menjadi teman permaianan :: menutupi mendung :: perasaan dihambat usia ::
:: meratapi kepahitan sepi ::

:: aku memberi salam ::
:: untuk dua orang taulan :: seorang diciptakan qada’ :: seorang diciptakan qadar ::
:: kedua-duanya insan istimewa ::

:: aku memberi salam ::
:: akulah sahabat mereka :: yang mengerti erti perasaan :: erti penghargaan ::

- unknown -

Monday, October 8, 2007

Teruslah kau berdegup, meskipun aku tiada...

seperti biasa bila masuk jer kereta aku akan buka radio. x kira lah ke mana tujuku. pagi td rutin biase. pergi kerja. seperti waktu biasa aku ke pejabat. masuk je kereta, aku pun terus buka radio. kebetulan channel yang sedia terbuka adalah ikim.fm. malam td aku buka ikim.fm masa on the way aku balik dari sentul selepas bertemu kawan aku. syahdu gak drive sorang2 tgh2 malam (dalam 12 lebih). sambil dengar radio. ikim.fm plak tu. secara x langsung, antara sedar dan tidak, dapatlah aku muhasabah diri sebelum aku pejamkan mata untuk malam tu.

walaupun celoteh dj pagi td, agak "kureng" sket memikat telinga aku, tapi ade satu email yang dibacenya hasil forwad2 dari pengirim, buat aku tersentuh juga. tersentuh dengan email yang dibacenya. ia buat aku terfikir. terfikir tentang kehidupan ini. tentang erti hidup yang susah kita jangkakan dan tafsirkan.

email yang dibacekan oleh dj adalah berkaitan dengan isu baru2 ini yang sering jadi sorotan di akhbar2 dan berita. cerita mengenai seorang kanak2 cina yang telah bertahun menyambung hayatnya dengan bantuan jantung "palsu" kerana tiada penderma untuknya. tapi kini ia berakhir apabila dia diizinNya untuk terus bernafas dengan jantung sebenar setelah ade penderma sudi yang memberikannya.

Maha Besar Allah yang kita, juga aku, sering lupa dan terlupa. apabila Dia mengkehendaki, hanya dengan berkata "kun" sahaja, maka "fa ya kun" seperti yang dikehendakinya. Maha suci Allah. itulah sebenarnya erti sebenar Maha Pengasih dan Maha Penyayang yang tertulis pada kalimah "Bismillahirahmanirahim". tak kira siapa, kita makhlukNya, Dia Maha Berkuasa ke atas kita.

setelah bertahun bersabar, bila Allah mengkehendaki, 2 jantung sekali gus dia menerimanya. di mana diberitakan, pembedahan pertama kanak2 itu untuk jantung pertama, tidak menunjukkan keserasian dia memilikinya. tapi mempunyai peluang ke2 dengan pembedehan ke2 dengan jantung ke2 yang diperolehinya. "memiliki keserasian" adalah satu risiko yang amat tinggi yang perlu dia berdepan. ajal menantinya jika "keserasian" itu gagal dimilikinya. kini dia stabil dan menunjukkan keserasian dengan jantung ke2 itu.

namun, apa yang menjadi topik email yang dibacakan oleh dj itu, bukanlah berhubung kanak2 yang menerima jantung itu. tapi adalah PENDERMA jantung itu. email tersebut adalah dikatakan datang dari seorang doktor pakar yang terlibat dalam isu pembedahan jantung kanak2 itu.

seperti yang kita maklum dari akhbar dan berita, hanya identiti dari penderma kedua sahaja yang diketahui umum seperti yang diwar2kan. namun, identiti penderma pertama dikatakan diminta untuk dirahsiakan oleh pihak keluarga penderma dari sesiapa sahaja. iaitu kepada media seterusnya kepada umum. biarlah identiti penderma pertama itu terus dijadikan rahsia... harap biarlah semua akur dengan permintaan keluarga tersebut. mungkin mereka mempunyai alasan yang tersendiri.

dari email yg dibacekan dj tu, yang aku dengar pagi td, doktor tersebut telah dimaklumkan bahawa penderma tersebut adalah seorang pelajar muslim yang akan menduduki PMR pada tahun ini. Arwah adalah seorang pelajar tahfiz di sebuah sekolah tahfiz di utara semenanjung. Arwah dikatakan telah meninggal dunia kerana terlibat dengan kemalangan motosikal ketika pulang dari kelas. Apabila Arwah telah disahkan meninggal dunia, pihak hospital bertanya kepada keluarga arwah kalau2 ingin mendermakan organ arwah berikutan isu kanak2 yang sedang mencari jantung itu. keluarga arwah telah bersetuju dengan redha untuk mendermakannya. Maha Suci Allah...

apa yang cuba ingin disampaikan dalam email tersebut yang dibace oleh dj, adalah isu pendermaan organ. fakta menunjukkan kebanyakan penderma organ yang ada ketika ini adalah bukan muslim. terlalu kecil, sedikit ianya terdiri dari penderma ber"title"kan MUSLIM. tersentuh dan terfikir sejenak oleh doktor pakar itu bila memikirkannya. kenapa kita muslim tidak ramai yang berbuat dan sanggup berbuat sedemikian? bukahkah ianya juga satu 'pengorbanan' dan jihad yang besar? masing2 mempunyai pendapat dan alasan tersendiri. tepuk dada, tanya iman. pasti ada jawapan.

jika kisah pelajar tersebut telah membuat doktor itu terfikir dan tersentuh, dj yang telah membace email itu pagi td juga telah buat aku tersentuh dan terfikir. jauh di sudut hati aku, timbul tanda tanya.... "di mana aku?", "di mana diriku?", "bagaimana dengan aku?". apa harus aku jawab dengan semua persoalan ini? kalo orang lain bertanya pada aku, mungkin aku boleh lari dari menjawab. tapi kalau hati aku ini yang berkata, ke mana aku nak sembunyi.... tepuk dada, tanya la iman. iman yang senipis kulit bawang. iman yang kadang bertambah. yang kadang berkurang. apa jawab ku?

walaupun perjalanan ke pejabat hanya mengambil masa 15 minit, ia cukup buat aku menyelam mencari jawapan. menyelam ke dalam diri sendiri. apa yang ku jumpa... ringkasnya, jawapan yang aku temui dalam dasar diriku... dengan namamu Ya Allah, sumpah harianku padaMu akan hidupku, matiku adalah keranaMu, aku ingin mengikuti jejak pelajar itu. moga keluargaku juga akan seredha keluarga itu. pasti aku akan "pergi" ketika itu dengan rasa bangga menjadi umat Muhammad s.a.w. walaupun diriku tidak segagah untuk berjihad di medan perang.

aku cuma berdoa dan berharap kini padaMu Ya Allah, berikanlah aku kesihatan jasadku, peliharalah diriku dari sebarang musibah yang boleh menghalang hajat niatku ini.

Lillahi taala... aku redha... teruslah kau bedegup meskipun aku tiada...

No comments:

MY VIDEO

Contact Me... For More Information

Mobile : +6 012 - 7642015
Email : rush8_1182@yahoo.com / uda.acit1182@gmail.com
@ LET's CHAT / leave ur comments here